Tipo: | Título |
Básica | A.J. Álvarez: El origen del neoclasicismo musical español: Manuel de Falla y su entorno, Málaga, Ediciones Maestro, 2008. T-7319 Absys Biba |
Básica | Bryan Gilliam: Music and Performance During de Weimar Republic. Cambridge University Press, 1994 Absys Biba |
Básica | C. Hess: Manuel de Falla and Modernism in Spain, 1898-1936, Chicago y Londres, The University of Chicago Press, 2001. 7V.15.01.HES Absys Biba |
Básica | C. Hess: Sacred Passions. The Life and Music of Manuel de Falla, Oxford, Oxford University Press, 2005. 7V.15.05.HES Absys Biba |
Básica | Colin Lawson and Robin Stowell: The Historical Performance of music. An Introduction, Cambridge, Cambridge University Press, 1999 (traducción española: La interpretación histórica de la música, Madrid, Alianza Música, 2005). Absys Biba |
Básica | E. Torres Clemente: Las óperas de Manuel de Falla. De La vida breve a El retablo de Maese Pedro, Madrid, Sociedad Española de Musicología, 2007. 7V.15.07.TOR Absys Biba |
Básica | Evan Eisenberg, The Recording Angel: Music, Records and Culture from Aristotle to Zappa, New Hanven & London, Yale University Press, 2005 Absys Biba |
Básica | H. Danuser: ¿Rewriting the past: classicisms of the inter-war period¿, en N. Cook y A. Pople (eds.): The Cambridge History of Twentieth-Century Music, Cambridge, Cambridge University Press, 2004, pp. 260-285. 7V.1.CHM.COO Absys Biba |
Básica | Herbert Lindenberger: Moses und Aaron, Mahagonny, and Germany in 1930: Seventeen Entries. Opera in History. From Monteverdi to Cage. Stanford: Stanford Univesity Press, 1998 |
Básica | Hermann Danuser (ed.): Musikalische Interpretation en Neues Hadbuch der Musikwissenschaft, vol. 11. Laaber, Laaber-Verlag, 1992. |
Básica | J. Straus: Remaking the past: musical modernism and the influence of the tonal tradition, Cambridge, Mass.: University of Harvard, 1990. Absys Biba |
Básica | Jürg Stenzl, ¿In Search of a History of Musical Interpretation¿ en The Musical Quarterly, vol. 79, Nº 4 (Winter, 1995), págs. 683-699 |
Básica | M. Hyde: ¿Stravinsky¿s neoclassicism¿ en J. Cross: The Cambridge Companion to Stravinsky, Cambridge, Cambridge University Press, 2003, pp. 98-136. 7V.15.03.CRO Absys Biba |
Básica | Maruxa Baliña: "Cuplé" en Diccionario de la música española e hispanoamericana. Casares Rodicio, Emilio (dir). Madrid: Sociedad General de Autores y Editores, 1999-2001. Absys Biba |
Básica | Matei Calinescu: Cinco caras de la modernidad : modernismo, vanguardia, decadencia, kitsch, posmodernismo - 2ªed.-- Madrid : Tecnos Alianza Editorial, 2003. Absys Biba |
Básica | Michael Chanan, Repeated Takes: A Short History of Recording and Its Effects on Music, London & New York, Verso, 1995. |
Básica | Nicholas Cook, Eric Clarke, Daniel Leech-Wilkinson & John Rink (eds): The Cambridge Companion to Recorded Music, Cambridge: Cambridge University Press, 2009. |
Básica | Nicholas Kenyon (ed.): Authenticity and early music: a symposium, Oxford, Oxford University Press, 1988. |
Básica | Peter Kivy: Authenticities: Philosophical Reflections on Musical Performance, New York, Ithaca, 1995. Absys Biba |
Básica | R. Pozzi: ¿L¿ideologia neoclassica¿, en J.J. Nattiez (dir.): Enciclopedia della musica I. Il Novecento, Turín, Giulio Einaudi editore, 2001, pp. 444-470. 7V.AZ.NAT-1 Absys Biba |
Básica | R. Taruskin: The Danger of Music and Other Anti-Utopian Essays, Berkeley, University of California Press, 2009, capítulo 41: ¿Stravinsky and Us¿ (pp. 420-446). 7V.23.09.TAR Absys Biba |
Básica | R. Taruskin: The Oxford History of Western Music, Oxford-Nueva York, Oxford University Press, 2005, vol. 4: The Early Twentieth Century, capítulo 54: ¿Pathos is Banned. Stravinsky and Neoclassicism¿ pp. 447-493. 7V.1.05.TAR-4 Absys Biba |
Básica | R. Taruskin: ¿Back to whom? Neoclassicism as ideology¿, 19th-Century Music, XVI, n. 3, pp. 286-302 (texto completo accesible a través del metabuscador). |
Básica | Ramón Pelinski: ¿Tango nómade. Una metáfora de la globalización.¿ En Lencina, T., O. García Brunelli, R. Salton (comp.) Escritos sobre Tango en el Río de la Plata y en la diáspora. Buenos Aires: centro feca Ediciones, 2009 |
Básica | Richard Taruskin: Text and act. Essays on music and performance, New York, Oxford, 1995. Absys Biba |
Básica | Robert Philip Early Recordings and Musical Style. Changing Tastes in Instrumental Performance, 1900-1950. Cambridge, Cambridge University Press, 1992. Absys Biba |
Básica | Roger Chartier: «'Cultura popular': retorno a un concepto historiográfico». Manuscripts, 12, (1994), 43-62. |
Básica | S. Messing: Neoclassicism in Music: from the Genesis of the Concept through the Schoenberg/Stravinsky Polemic (Ann Arbor, 1988). 7V.15 96 MES Absys Biba |
Básica | Serge Salaün: El cuplé (1900 - 1936). Madrid: Col. Austral, Espasa Calpe, 1990. |
Básica | Timothy Day, A Century of Recorded Music. Listening to Musical History. New Haven & London: Yale University Press, 2000 (traducción española: Un siglo de música grabada, Madrid, Alianza Música, 2002). Absys Biba |
Básica | V. Dufour: Stravinski et ses exégètes (1910-1940), Editions de l¿Université de Bruxelles, Bruselas, 2006, capítulo V: ¿Boris de Schloezer¿ (pp. 107-134). 7V.15.06.DUF Absys Biba |
Básica | Wicke, Peter. ¿Sentimentality and high pathos: popular music in fascist Germany.¿ Popular Music 5 (1985) |
Básica | Cinco caras de la modernidad : modernismo, vanguardia, decadencia, kitsch, posmodernismo |
Complementaria | A. Schönberg: Wassily Kandinsky. Cartas, cuadros y documentos de un encuentro extraordinario. Madrid: Alianza, 1987. Absys Biba |
Complementaria | H. H. Stuckenschmidt: Schoenberg. Vida, contexto y obra. Madrid: Alianza, 1991 Absys Biba |
Complementaria | P. Robinson: Richard Strauss ambivalent Modernist Opera, Sex and Other Vital Matters. Chicago: Chicago University Press, 2002. Pp. 148-156 Absys Biba |
Complementaria | P. Robinson: ¿Art, Psyché and Society. Richard Wagner¿s Die Meistersinger and Richard Strauss¿s Der Rosenkavalier¿ Opera and ideas: From Mozart to Strauss. New York: Harper and Row, 1985 Absys Biba |
Complementaria | Celsa Alonso: "Mujeres de fuego": ritmos "negros", transgresión y modernidad en el teatro lírico de la Edad de Plata Cuadernos de música iberoamericana Año: 2009, Número: 18 pags. 135-166 |
Complementaria | Detlef Giese: »Espressivo« versus »(Neue) Sachlichkeit«. Studien zu Ästhetik und Geschichte der musikalischen Interpretation. Berlin : dissertation.de ¿ Verlag im Internet GmbH, 2006 |
Complementaria | Glenn Watkins: "Out of Africa and the Steppes" pp. 63-83 y "Josephine and Jonny" pp. 134-163 en Pyramids at the Louvre. Music, Culture, and Collage from Stranvinsky to the Postmoderns. Harvard University Press, 1994. |
Complementaria | Harry Haskel: The Early Music Revival: A History, London, Thames and Hudson, 1988. |
Complementaria | Heinz-Klaus Metzer & Rainer Riehn (eds.), Beethoven. Das Problem der Interpretation, München: 1985 (traducción española, ed. Labor, Barcelona, 1992). |
Complementaria | José Antonio Bowen, The Cambridge Companion to Conducting, Cambridge, Cambridge University Press, 2003 |
Complementaria | M. Faure: Du néoclassicisme musical dans la France du premier XXe siècle, Paris, Klincksieck, 1997. X-90011. Absys Biba |
Complementaria | Martin Elste, Meilensteine der Bach-Interpretation 1750-2000. Eine Werkgeschichte im Wandel. Sttutgart, J.B. Metzler - Bärenreiter, 2000 |
Complementaria | Pierre Bourdieu: La distinción. Criterios y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus, 1998. [1979]. Absys Biba |
Complementaria | Robert Donington: The interpretation of Early Music, London, Norton, 1992 Absys Biba |
Complementaria | Robert Philip: Performing Music in the Age of Recording. New Haven & London, Yale University Press, 2004 |
Recursos en Internet |
Botstein, León ¿Modernism¿, en L. Macy (ed.), Grove Music Online, |